Dieta bogata w błonnik a hemoroidy

Hemoroidy to popularna dolegliwość polegająca na nadmiernym rozciągnięciu i wypełnieniu krwią naczyń żylnych okolic odbytu. Do charakterystycznych objawów zalicza się pieczenie, świąd oraz ból odbytu. Niekiedy pojawić mogą się również krwawienia. W walce z żylakami odbytu pomocna może okazać się dieta bogata w błonnik.

Stosowna jego podaż wpływa na szybkość pasażu jelitowego, czyli czas przejścia przez nie niestrawionych resztek pokarmów. Błonnik (inaczej włókno pokarmowe) jest substancją nie ulegającą trawieniu i wchłanianiu w przewodzie pokarmowym. Wpływa ona natomiast na wzrost objętości mas kałowych, czyli zawartości jelit, zmuszając je do szybszej pracy przez pobudzenie ruchów robaczkowych. To jednak nie jedyna korzystna właściwość błonnika – skutecznie obniża on poziom cholesterolu, oczyszczając z toksyn i dbając o prawidłową florę bakteryjną jelit. Odpowiednia jego ilość w diecie redukuje ryzyko występowania nowotworu jelita grubego.

Produkty bogate w błonnik

Dieta błonnikowa powinna być bogata w produkty takie, jak:
• pełnoziarniste wyroby zbożowe – makarony, kasze, pieczywo,
• suszone owoce – morele, figi, śliwki,
• suszone owoce – jabłka, kiwi, pomarańcze, grejpfruty, jagody,
• surowe warzywa – marchew, brokuły, pomidory, szpinak, rzodkiewki.

Z diety na hemoroidy wykluczyć należy produkty zapierające takie, jak rośliny strączkowe, orzechy, ryż biały, kakao czy banany. Zaleca się również wzbogacenie jadłospisu w produkty mleczne – jogurty naturalne, kefiry czy maślanki. Wpływają one korzystnie na konsystencję stolca i zawierają kultury bakteryjne wpływające korzystnie na florę jelitową.

Dietę na zaparcia należy wprowadzać stopniowo. W przeciwnym wypadku pojawić mogą się przykre dolegliwości ze strony układu pokarmowego takie, jak bóle, brzucha, wzdęcia czy biegunki. Niewskazany jest również nadmiar błonnika w codziennym jadłospisie – może on wówczas ograniczać przyswajanie kluczowych dla zdrowia składników mineralnych takich, jak wapń czy żelazo.
Co pić na diecie przy hemoroidach?

Drugą po braku błonnika przyczyną zaparć jest za mała ilość spożywanych płynów. Każdego dnia nasz organizm, czy to przez pocenie się czy przez oddawanie moczu, traci określoną ilość wody. Straty te należy uzupełniać na bieżąco, pijąc odpowiednią ilość płynów oraz spożywając produkty bogate w wodę takie, jak warzywa i owoce. Aby błonnik mógł w odpowiedni sposób spełniać swoją rolę, musi wiązać wodę. W związku z tym, w celu regulacji rytmu wypróżnień, kluczowe jest spożywanie co najmniej 1,5 litra płynów dziennie. Najlepiej sprawdzi się tutaj niegazowana woda mineralna lub napary ziołowe. Nadmiar czarnej herbaty może natomiast sprzyjać zaparciom.

Źródła:
https://wylecz.to/pl/zdrowy-styl-zycia/diety/dieta-przy-hemoroidach-co-jesc-przy-zylakach-odbytu.html

No votes yet.
Please wait...